Forum eBook AudioBook Książki w PDF, MP3! Download'uj! Recenzuj za darmo! Strona Główna eBook AudioBook Książki w PDF, MP3! Download'uj! Recenzuj za darmo!
eBooki AudioBooki eKsiążki Gazety Czasopisma! Ściągaj fragmenty i recenzuj! Rapidshare Torrent p2p Warez RS Megaupload Peb 4shared chomikuj - nie wchodzą w rachubę! Mamy: Obyczajowe Sci-Fi Romanse Ekonomiczne Prawne Fantasy Lektury Słuchowiska!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jak opanować dowolny język obcy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum eBook AudioBook Książki w PDF, MP3! Download'uj! Recenzuj za darmo! Strona Główna -> eBooki, e-Książki w PDF
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
superczytelnia
Administrator


Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2580
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 14:04, 24 Mar 2008    Temat postu: Jak opanować dowolny język obcy

[link widoczny dla zalogowanych]

Autor: Agnieszka Burcan-Krawczyk
Złote Myśli

ISBN: 978-83-7582-077-5

Jak przyjemnie i efektywnie opanować dowolny język obcy, wykorzystując to, kim jesteś...



1. Dlaczego wielu ludzi
nie opanowuje języka obcego nie opanowuje języka obcego
w stopniu, który by ich zadowalał?

Wiadomo, wszyscy uczą się języków obcych. Nie ma szkoły, w której
zabrakłoby nauczycieli języka obcego. Często dwóch lub trzech języ
ków obcych. Są też mniej lub bardziej ciekawe lekcje: angielskiego,
niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego, rosyjskiego, włoskiego
(niepotrzebne skreślić, brakujące dodać). Języki obce, głównie an
gielski, choć nie tylko, trafiły nawet do przedszkoli. Ja też na począt
ku mojej drogi zawodowej uczyłam urocze (najczęściej) cztero- i pię
ciolatki.

Żyjemy w świecie i czasach, w których znajomość minimum jednego
języka obcego nie tyle ułatwia życie, ile jest niezbędna. Otoczeni języ
kami obcymi, oglądamy zagraniczne filmy. Słuchamy piosenek. Gra
my w gry komputerowe. Surfujemy w sieci. Podróżujemy. Nawiązu
jemy przeróżne kontakty z ludźmi na całym świecie. Czytamy publi
kacje nieprzetłumaczone na nasz język ojczysty. Staramy się o dobrze
płatną pracę...

Żeby opanować język obcy, zapisujemy się na kursy prowadzone
przez szkoły językowe, bierzemy prywatne lekcje, uczymy się kore
spondencyjnie, kupujemy podręczniki i płyty dla samouków, prenu
merujemy czasopisma do nauki języka...

A jednak po pewnym czasie wielu z nas ponosi fiasko. Okazuje się, że
nam nie wyszło. A przecież mieliśmy dobre chęci...

Dlaczego jest tak, że jednym się udaje,
a innym nie?

Według moich obserwacji, jest kilka powodów, dla których ludzie nie
odnoszą sukcesów w nauce języków obcych:

Brak orientacji co do poziomów
opanowania języka

Ludzie nie opanowują języka w stopniu ich zadowalającym, dlatego
że nie wiedzą, czego chcą. Nie wiedzą, jaki stopień opanowania języ
ka ich zadowoli, co chcą osiągnąć po ukończeniu kursu. Co to znaczy,
ze będą średniozaawansowani, zaawansowani itd.

Jeżeli ten problem dotyczy Ciebie, rzuć okiem na stronę 63. Znaj
dziesz tam Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, który
pomoże Ci precyzyjnie określić, na jakim poziomie jesteś teraz i do
jakiego poziomu chcesz dojść.


Brak wystarczająco silnej motywacji

Jest to sprawa podstawowa. Bez dobrej motywacji nie udaje się nic.
Nie tylko opanowanie języka obcego. Motywacja to baza wszelkich
osiągnięć. O tym, jak zapewnić sobie dobrą motywację do nauki języ
ka obcego, przeczytasz w rozdziale drugim. Na szczęście Twoja moty
wacja zależy w 100% od Ciebie. Możesz zapewnić sobie dobry start,
możesz zbudować coś, co da Ci siłę, żeby kontynuować naukę bez
względu na okoliczności.

Nieznajomość siebie

Jeżeli nie wiesz, kim tak naprawdę jesteś, to wiele rzeczy robisz
wbrew sobie. Uczysz się, nie wykorzystując swoich naturalnych pre
dyspozycji. Używasz niewłaściwych dla siebie metod. Sam sobie, nie
świadomie, utrudniasz naukę języka obcego. Porównujesz się do Asi,
Basi, Tomka — i uznajesz, że im idzie lepiej, bo są zdolniejsi, mą
drzejsi i nigdy im nie dorównasz. Tymczasem wszystko, czego po
trzebujesz, żeby nauczyć się języka, jest w Tobie. Rozdział trzeci skła
da się z testów, które pomogą Ci określić, jakie możliwości stwarzają
Ci: Twój temperament, osobowość, zainteresowania. Znajdziesz
w nim cenne wskazówki na temat tego, jak przyswajasz wiadomości.
Zdasz sobie sprawę z tego, że stać Cię na więcej, niż Ci się wydaje.


Strach i niska samoocena

Strach przed wypowiadaniem się w języku obcym.

Kiedy masz coś powiedzieć w klasie czy też w rozmowie z pojedynczą
osobą, zwłaszcza cudzoziemcem, może Cię boleć brzuch, serce bije
szybciej. Po drugie, boisz się, że zrobisz z siebie idiotę. Myślisz: „Co
sobie o mnie ludzie pomyślą? Że jestem głupkiem, który po tylu mie
siącach/latach nauki języka popełnia błędy!”. Takie podejście nie jest
przypadłością nieuleczalną. Trzeba podreperować samoocenę.
W rozdziale czwartym poznasz Konrada, który uważał siebie za bez
talencie językowe. Dowiesz się, jak praktycznie, skutecznie i szybko
poradzić sobie z tym problemem.


Brak wytrwałości i odkładanie na później

Osoba średnio zdolna, ale wytrwała jest w stanie osiągnąć o niebo
więcej niż człowiek zdolny, który sobie odpuszcza. Większość ludzi zaczyna, ale nie kończy. Zapisują się na angielski, niemiecki czy wło
ski. Na pierwsze zajęcia przychodzą wszyscy. Na ostatnich jest ich
mniej. Trochę mniej albo dużo mniej, zależy od grupy i od nauczycie
la. Jeżeli kurs trwa ponad rok, w terminie kończą go, w najlepszym
razie, dwie trzecie tych, którzy zaczynali.

Problem nie dotyczy wyłącznie języków obcych. Tak samo jest ze
wszystkimi innymi sprawami. Zastanów się, ilu spraw, mimo szcze
rych chęci, nie doprowadziłeś do końca? Zacząłeś uprawiać jakiś
sport, czytać książkę, zdrowo się odżywiać, pisać blog i tak dalej,
a potem Ci przeszło, odpuściłeś sobie? Spotkało to Ciebie, mnie, Elę,
Roberta i miliony innych osób. Myślę, że ludzie nie kończą tego, co
rozpoczęli, z kilku powodów. Po pierwsze — boją się porażki. Mają
podejście Kłapouchego z „Kubusia Puchatka”: „Na pewno się nie
uda”. Prawda jest jednak taka, że jeżeli nie wytrwasz, to nigdy nie
poznasz swoich możliwości. Nie dowiesz się, ile byłeś w stanie osią
gnąć. Nie dowiesz się, jaką frajdą może być porozumiewanie się w ję
zyku obcym. Pozostaniesz z poczuciem porażki.

Po drugie — ludzie rezygnują w przekonaniu, że zrobią to później.
Gdy jest się bardzo młodym, wydaje się, że zawsze będzie można
wrócić do przerwanego kursu, porzuconego hobby, zmarnowanej
okazji. Brutalna prawda jest taka, że „kiedy indziej” może nigdy nie
nadejść. Albo będziesz musiał nauczyć się języka pod presją, w mniej
sprzyjających okolicznościach. Na przykład wtedy, kiedy będziesz za
grożony utratą pracy z powodu nieznajomości języka. Albo przyjdzie
Ci się go uczyć w chwili, kiedy Twoje dzieci, bliźniacze niemowlęta,
będą budziły Cię pięć razy każdej nocy. Albo będziesz po prostu dużo
starszy i umysł nie będzie już tak sprawnie przyswajał nowych wia
domości. Te wszystkie sytuacje wydają Ci się odległe jak okręt na ho
ryzoncie, ale wierz mi — czas płynie szybko. Niewykorzystana okazja
nauczenia się języka może się pojawić w najmniej odpowiednim momencie Twojego życia. Kiedy miałam kilkanaście lat, chodziłam na
kurs językowy z ludźmi w wieku moich rodziców. W tamtych od
ległych czasach kursy języków obcych nie były tak popularne jak
dziś. Istniały grupy, w których wiek kursantów wahał się w granicach
15–55 lat. Starsze panie i panowie z grupy mówili wtedy, że za zdroszczą młodym tego, że uczą się języka jako nastolatki. „Nam jest dużo ciężej” — dodawali — „nie mamy czasu, poza tym możliwości
umysłowe już nie te”. Dawałam im ściągać ode mnie na testach. My
ślałam, że przesadzają. Nie chodzą przecież do szkoły, nie muszą od
rabiać gigantycznych prac domowych, zdawać egzaminów... Nie
wzięłam pod uwagę, że mają dzieci, którymi muszą się zajmować,
pracę i wiele stresów dorosłego życia, o których wtedy nie miałam
pojęcia. Że najłatwiej uczyć się, kiedy jest się młodym. Że powinno
się wykorzystać okazję nauczenia się języka wtedy, kiedy ona się po
jawia.


Nieodpowiedzialność

Niektóre osoby nie biorą odpowiedzialności za swoje wyniki w na
uce. Przerzucają ją na nauczyciela. Innymi słowy, jeżeli nie uda im
się opanować języka, zwalają to na Kowalską, która nie umie uczyć.
Jasne, że jeśli masz doskonałego nauczyciela, wygrałeś los na loterii.
Trudniej nauczyć się języka, jeśli nauczyciel i metoda nauczania zmieniają się co semestr. Albo masz nauczyciela, który często choruje i zastępują go różne osoby. Albo takiego, który, mówiąc delikatnie, rzeczywiście nie najlepiej wykonuje swój zawód. Wiedz jednak, że ostatecznie to, czy opanujesz język obcy, wpłynie na TWOJĄ przyszłość. Nauczyciel już ten język zna. Nikt, z kim będziesz rozmawiał
po angielsku, hiszpańsku czy portugalsku, nie zapyta, czy miałeś do
brego nauczyciela. Będzie się liczyło to, czy sobie poradzisz, czy się
dogadasz, czy będziesz w stanie zrozumieć albo napisać tekst. Ty i tylko Ty odpowiadasz za efekt końcowy.

[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez superczytelnia dnia Nie 14:55, 07 Gru 2008, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum eBook AudioBook Książki w PDF, MP3! Download'uj! Recenzuj za darmo! Strona Główna -> eBooki, e-Książki w PDF
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
Regulamin